عاشورا و انتظار فرج
از زمان استغاثه غریبانه امام حسین علیهالسلام و «هَلْ مَنْ ناصرٍ یَنْصُرنى» گفتن وى سالها و قرنها مىگذرد، ولى پژواک آن را در لحظه لحظه تاریخ میتوان به گوش جان شنید، این فریاد نه تنها، به خاموشى نمیگراید، بلکه هر روز رساتر بر خروش آزادگان جهان میافزاید و منتظران واقعى را که تربیتیافته مکتب عاشورا هستند، امیدى تازه میبخشد.
و روز ظهور، هنگامه پاسخ به استغاثه حسین علیهالسلام است و پاسخ دهنده به آن ندا در مکتب تشیع، مهدى است. فرهنگ مبارزه با ستم و تلاش براى برقرارى حکومت اسلامى، از نهضت عاشورا الهام گرفته شده و تا زمان ظهور منجى ادامه دارد.
عاشورا و انتظار
مهدى(عج)، ادامه حسین علیهالسلام است و «انتظار»، ادامه «عاشورا» و برآمده از آن.
مهدى(عج)، فرزند حسین علیهالسلام است و فرهنگِ انتظار، برآمده از فرهنگِ عاشورا و انتظارِ حسینى دیگر را کشیدن. عاشورا، پشتوانه فرهنگى و زمینهساز انتظار است. یکى رمز حیات شیعه است و دیگرى رمز بقاى آن. یکى رمز «قیام و به پاخاستن شیعه» است و دیگرى عامل «حفظ و استمرار آن». «مهدى»، وارث عاشورا است؛ همچنان که حسین علیهالسلام ، وارث پیامبران بود. عاشورا، دریچهاى به «انتظار» است و انتظار، تجلى آرزوها و آمال کربلا.
فرهنگ عاشورا، دستمایه اساسى شکوفایى و بالندگى منتظران مهدى(عج) در عصر انتظار است.
انتظار، ثمره کربلا است. بدون کربلا، انتظار بىمعنا است. یاران مهدى(عج)، همه کربلایىاند و در فراز و فرود تاریخ، غربال شده و آبدیدهاند. مگر مىتوان بىعاشورا، انتظارى دیگر داشت؟ انتظار بىعاشورا، انتظار بىپشتوانه است.
حرکتى جهانى و به وسعت آمال همه انسانهاى تاریخ، پشتوانه و عقبهاى مىخواهد به استحکام کربلا که هرگز به سردى و خاموشى نگراید.
«انتظار و عاشورا»، دو بال پرواز شیعه است، اگر این دو نبود، چشمه «غدیر» مىخشکید
پیوند عاشورا و انتظار
پیوند دو فرهنگ عاشورا و انتظار، از دلایل و شواهد متعددى برخوردار است.
1. مهدى(عج)، فرزند حسین علیهالسلام
صدها روایت در این باره وجود دارد که در آنها تأکید شده است امام مهدى(عج)، نهمین فرزند حضرت حسین علیهالسلام است. «قائِمُ هذِهِ الاُمَّةِ هُوَ التّاسِعُ مِنْ وُلْدِى؛ قائم این امت، نهمین فرزند از نسل من است».
2. مهدى(عج)، خونخواه حسین علیهالسلام
در روایات متعددى وارد شده است: «اَلْقائِمُ مِنّا اِذا قامَ طَلَبَ بِثارِ الْحُسَیْن» و «بِهذا الْقائِمِ اِنْتَقَمَ مِنْهُم» امام باقر علیهالسلام در مورد آیه «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطانًا فَلایُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ» مىفرماید: «مقصود از «مَنْ قُتِلَ مَظلوما» حسین بن على علیهالسلام است که مظلوم کشته شد و ما اولیاى او هستیم و قائم ما چون قیام کند، در طلب انتقام خون حسین علیهالسلام برمىآید».
3. یاد حسین علیهالسلام ، کلام نخستین مهدى(عج)
آنگاه که مهدى موعود(عج)، ظهور کند، بین رکن و مقام مىایستد و چنین ندا مىدهد:
اَلا یا اَهْلَ الْعالَم اَنَا الاِمامُ الْقائِم
اَلا یا اَهْلَ الْعالَم اَنَا الصَمْصامُ الْمُنْتَقَم
اَلا یا اَهْلَ الْعالَم اِنَّ جَدِّى الْحُسَیْن قَتَلُوهُ عَطْشاناً
اَلا یا اَهْلَ الْعالَم اِنِّ جَدِّى الْحُسَیْن طَرَحُوهُ عُرْیاناً
اَلا یا اَهْلَ الْعالَم اِنِّ جَدِّى الْحُسَیْن سحقوه عُدْواناً
4. یالَثارات الْحُسَین، شعار یاران مهدى(عج)
فضل بن شاذان نقل مىکند که شعار یاران مهدى، یالَثاراتَ الْحُسَین؛ اى خونخواهان حسین» است: «اِنَّ شَعارَ الاَصْحابِ الْمَهْدِى(عج) یالَثارات الْحُسَیْن علیهالسلام ».
5. یارى حسین علیهالسلام ، یارى مهدى(عج)
حضرت سکینه علیهاالسلام نقل مىکند: «امام حسین علیهالسلام شبى در کربلا، خطاب به یاران خود فرمود: «همانا جدّم، رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود: فرزند من حسین، در زمین کربلا، غریب و تنها، عطشان و بى کس کشته مىشود. کسى که او را یارى کند، مرا و فرزندش، مهدى را یارى کرده است و هر کس به زبان خود، ما را یارى کند، فرداى قیامت در حزب ما خواهد بود».
6. یکسانى القاب حسین علیهالسلام و مهدى(عج)
القاب «ثارالله»، «الوتر الموتور»، و «الطرید الشدید»، «غریب و تنها»، القاب مشترک حسین علیهالسلام و مهدى(عج) است:
وَ لکِنْ صاحِبُ هذا الاَمْر الطَرِید الشَرِید اَلْمَوْتُورُ بابُه... .
اَلْسَّلامُ عَلَیکَ یا بابَ اللّهِ و السَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللّه.
اَلْمُتَرَقِّبُ الْخائِفُ وَ الْوَلِىُّ الناصِح، سَفِینَةُ النَجاةِ... وَ الْوِتْرُ الْمَوْتُور.
7. عاشورا، روز ظهور مهدى(عج)
امام باقر علیهالسلام مىفرماید: «گویا قائم را مىبینم که روز عاشورا، روز شنبه، بین رکن و مقام ایستاده و جبرییل پیش روى او ندا مىکند...».
امام صادق علیهالسلام نیز فرمود: «قائم که درود خدا بر او باد در شب بیست و سوم ماه رمضان به نامش ندا مىشود و در روز عاشورا، روزى که حسین بن على علیهالسلام در آن کشته شد، قیام خواهد کرد».
8. سختى مصیبت
مصیبت حسین علیهالسلام سختترین مصیبتها است؛ ... فرزند تو به مصیبتى گرفتار مىشود که مصیبتها در کنار آن کوچک خواهد بود. لا یوم کیومک یا اباعبدالله.
مهدى علیهالسلام نیز مصیبتش طولانى و محنتش شدید است. او شاهد همه رنجها و مصیتهایى است که بر تمامى انسانها و فرد فرد شیعیانش وارد مىشود.
«ما در رسیدگى و سرپرستى شما کوتاهى و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نبردهایم».
9. اصلاح گرى
امام حسین علیهالسلام و مهدى(عج) دو اصلاحگر سترگ هستند. حسین علیهالسلام مىفرماید: «اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاح فِى اُمَّةِ جَدّى».
در مورد مهدى(عج) نیز آمده است: «لِیَصْلِحَ الاُمَّةَ بَعْدَ فِسادِها ؛ خداوند بهوسیله حضرت مهدى(عج)، این امت را پس از آنکه تباه شدهاند، اصلاح مىکند».
10. بیعت نکردن با طاغوت
امام حسین علیهالسلام مىفرماید: «نه، به خدا سوگند! دستم را از روى خوارى و ذلت به شما ندهم و مانند بردگان فرار نمىکنم».
مهدى(عج) نیز بیعت هیچ طاغوتى را به گردن ندارد: «هر کدام از ما (اهلبیت علیهمالسلام )، در زمان خود بیعت حاکمان و طاغوتهاى زمان را (از روى تقیه) به عهده داریم، مگر قائم(عج)... تا هنگامى که قیام مىکند، بر گردنش بیعت حاکمى نباشد. او نهمین فرزند برادرم، حسین علیهالسلام است».
رهیافتهاى ظهور با الهام از عاشورا
1. تبیین فرهنگ عاشورا
اگر «عاشورا»، پشتوانه فرهنگى «انتظار» است، پس براى تبیین حرکت عاشورا و برگزارى هرچه باشکوهتر مراسم عاشورا و معرفى اسوههاى جاویدان آن، باید تلاش کرد. خیلى تفاوت است بین اینکه به «عاشورا»، به عنوان پشتوانه و عقبه فرهنگى و الهامپذیرِ انتظار، نگاه شود یا یک سنت برخاسته از عواطف و احساسات قومى.
«کربلا»، دانشگاه بزرگى است با کلاسها و درسهاى بسیار که گستردگى آموزههاى این دانشگاه بزرگ، هنوز هم بر بسیارى پوشیده است. باید در این دریاى عمیق، گسترده و پربار، غواصانى ماهر و زبردست، به صید بپردازند تا مرواریدهاى گرانبهاى آن را به چنگ آورند و در اختیار خواستاران و خریداران قرار دهند.
هنوز هم این حرکت عظیم و منشور بىنهایت، زوایاى پنهان و ابعاد گستردهاى دارد که تنها بر عاشقان رخ مىنماید. این غزال گریز پا، در کمند هر کس نمىافتد! پرورشیافتگان مکتب مهدوى، امام حسین علیهالسلام را به عنوان معیار «سلم» و «حرب» و منشأ الهامپذیرى مىدانند. باید این معیار براى همگان بهخوبى تبیین شود.
2. تبیین دین
عصر حسین علیهالسلام ، عصر غربت دین بود و عصر انتظار نیز چنین است. قیام حسین علیهالسلام و فرزندش مهدى(عج)، براى «احیاى دین» است. منتظرِ مهدى(عج)، باید از دین و ضرورت، قلمرو و زبان آن، تحلیلى عمیق داشته باشد تا در این عصر که عصر شبههها و فتنهها است، بتواند زمینهساز حرکت مهدى(عج) باشد.
3. الگوسازى
امام حسین علیهالسلام و یارانش، الگوى منتظران هستند. ازاینرو، باید در مبانى فکرى و ویژگىهاى رفتارى و تربیتى آنان، درنگى شایسته کرد.
4. معرفت امام
کسانى مىتوانند شعار خود را «یالثارات الحسین علیهالسلام » قرار دهند که به معرفت امام دست یافته باشند تا بتوانند خونخواه او باشند. شعار «یا لَثارات الْحُسَیْن علیهالسلام » فقط یک شعار برخاسته از عواطف و عصبیتهاى قومى و نژادى نیست، بلکه برخاسته از معرفت به «حق ولایت امام» است. این معرفت، معرفت به حسب و نسب و فضایل آنان نیست، بلکه عرفان به حق ولایت آنان است: «اَلَسْتُ اَوْلَى بِکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ» و «اَلنَّبِىُّ اَوْلى بِالمُوْمِنِین مِنْ اَنْفُسِهِم». آنان از ما به ما، آگاهتر و مهربانتر و از همه کششهاى نفسانى آزادند.
این شعار، شعار کسانى است که به رسول و امام ایمان آوردند و با درک اضطرار به وحى و محبت، از همه تقلیدها، تلقینها، هوسها و غریزهها جدا شدند و مربى خود را انتخاب کردند که «اَنَا وَ عَلِىٌّ اَبَوا هذِهِ الاُمَّة».
5. عزت
عزت، اساس حرکت حسینى و مهدوى است و مىتواند مبناى سیاست راهبردى حکومت دینى در سطح روابط بینالملل باشد. حکومت دینى به عنوان زمینهساز دولت کریمه مهدوى، از هرگونه رابطه و مذاکرهاى که شایبه ذلت داشته باشد، پرهیز مىکند. منتظر دولت عزیز، خود باید عزیز باشد. حسین علیهالسلام نیز مىفرمود: «هَیْهاتُ مِنَّا الذِّلَة».
6. تنشزدایى
امام حسین علیهالسلام ، آغازکننده جنگ نبود ـ هرچند دشمن در تیررس او بود ـ زیرا درگیرى، پس از تبیین و اتمام حجت است؛ آنهم پس از آنکه دشمن، آغازکننده باشد. منتظران مهدى(عج) نیز، دو سیاست «عزتمندى» و «تنشزدایى» را با هم دارند.
7. آمادگى
ضرورت درگیرى و نبرد، بایستگى آمادگى و تجهیز را با خود دارد. باید از الان به فکر «عِدِّه» و «عُدّه» بود و با تهیه نیرو و اسلحه، در اندیشه روز مصاف حق و باطل بود تا اینبار، وعده خداوند به دست منتظران تحقق یابد. آمادگى براى نبرد نهایى، از مهمترین سیاستهاى راهبردىِ حکومتهاى دینى است.
8. جذب نیرو و تبلیغ
از آنجا که حسین علیهالسلام و مهدى(عج)، از جذب نیرو و تبلیغ دین دست نمىکشند، تکلیف منتظران و پیروان آنان مشخص است. جذب نیرو و تبلیغ در سطح داخلى و خارجى، یکى از تکالیف اصلى حکومتهاى دینى، به عنوان زمینهسازان دولت کریمه مهدوى است.
9. اخلاق
فریاد «هل من ناصر ینصُرُنى» حسینى و مهدوى، همواره به گوش مىرسد. باید این فریاد را پاسخ گفت، ولى چگونه؟ امیرالمؤمنین على علیهالسلام و امام صادق علیهالسلام ، این چگونگى را پاسخ مىدهند: «با پرهیزکارى و تلاش فراوان و پاکدامنى و راستى، مرا یارى دهید». و «کسى که دوست دارد، از یاران قائم(عج) باشد، باید منتظر باشد و در همان حال، از گناهان خوددارى ورزد و خود را به اخلاق نیکو بیاراید».
ترویج اخلاق و فضایل اخلاقى، به عنوان راهبردى اساسى، در حکومت دینى مطرح است. این سیاست کلان و راهبردى به همراه راهکارهاى اجرایى آن، مىتواند هدف و معیارى براى نقد تمامى ارگانهاى فرهنگى، آموزشى و تبلیغى باشد.
عاشورا؛ انتظار و حکومت جهانى
همانگونه که مىدانیم نظام کفر جهانى با داعیه جهانىسازى مىکوشد آموزههاى لیبرالى را بر جهان حاکم سازد. جهانىشدن، زاده تکنولوژى در عصر حاضر است که آموزهها و باورهاى دینى و فرهنگهاى ملى مردمان جهان را به هماوردى فرامىخواند.
نظام سلطه جهانى، براى استمرار نفوذ خود در کشورهاى مسلمان و استثمار آنان، بیش از پیش توجه خویش را به شناسایى نقاط قوت جهان اسلام از جمله فرهنگ عاشورا و انتظار معطوف کرده است.
در فرهنگ شیعى، انتظار و عاشورا، پیوندى عمیق و ناگسستنى با یکدیگر دارند. فرهنگ انتظار، برآمده از فرهنگ حسینى است که یکى، رمز جوشش شیعه و دیگرى، رمز استمرار و بقاى اوست. در واقع، بذر قیام امام زمان(عج) را سیدالشهدا علیهالسلام در روز عاشورا، در کربلا کاشت.
شاخصهاى حکومت جهانى اسلام اعم از مبارزه با ستم، عدالتمحورى و تبیین ارزشهاى اسلامى همان شاخصهاى حاکم بر قیام عاشورا است که به دست مهدى صاحبالزمان(عج) محقق خواهد شد.
انسان خسته و وامانده از تکنولوژى ماشینى غرب، زمینههاى پذیرش الگوى حکومت جهانى دینى را پیدا مىکند و اینجاست که حاکمیت جهانى اسلام از طریق پذیرش حکومت مهدوى مطرح مىشود. در عصر ظهور، خرد جمعى بشرى به کمال مىرسد و روابط سالم، عادلانه و انسانى در پرتو چنین عقلانیتى شکل مىگیرد.
استراتژى انقلاب اسلامى که بر اساس فرهنگ عاشورا و انتظار پایهگذارى شده، شکلدهى تمدن اسلامى و به دست گرفتن مدیریت جهانىسازى براى گسترش کامل تمدن اسلامى در جهان است و پیشزمینه رسیدن به این مقصود، بالندگى جامعه در عرصه تولید علم بر اساس مبانى اسلام است.
در این میان، گشوده شدن باب پرسش و گفتمان در زمینههاى یاد شده بسیار اهمیت دارد جنبههاى ایدئولوژیکى و عملى تحقق جهانىسازى بر مبناى فرهنگ اسلامى روشنتر شود. برخى از این پرسشها از این قرار است:
- مردم چگونه مىتوانند جایگاه خود را در قیام عاشورا بشناسند و خود را محک بزنند؟
- شیوه الگوگیرى از عاشورا براى تحقق حکومت جهانى مهدوى چیست؟
- شیعه واقعى چگونه مىتواند جایگاه خود را در حکومت مهدوى درک کند و وظایفش را بشناسد؟
- ویژگىهاى حکومت جهانى عصر ظهور با توجه به آموزههاى دینى چیست؟
- وجه تمایز حکومت جهانى مدرن و حکومت جهانى اسلام در چیست؟
- وظیفه عالمان دینى در بسترسازى براى عصر ظهور (شکوفاسازى احکام اجتماعى و حکومتى) چیست؟
- وظیفه اندیشمندان و فرهیختگان در بسترسازى براى عصر ظهور چیست؟
- وظیفه عوام در بسترسازى براى عصر ظهور چیست؟
- زنان در فرآیند جهانىسازى چه نقشى مىتوانند داشته باشند؟
منابع پیشنهادى درباره امام حسین علیهالسلام و حضرت مهدى(عج)
- با حسین علیهالسلام تا مهدى(عج)
حسینى، مجتبى، تهران، کتاب نیستان، چاپ اول، 1378، 60صفحه.
- رابطه و توجهات امام زمان علیهالسلام با امام حسین علیهالسلام و شیفتگانش
موسوى مطلق، عباس، قم، نجبا، چاپ اول، 1380، 176صفحه.
- حماسه عاشورا به بیان حضرت مهدى(عج)
برنجیان، جلال، تهران، مؤسسه تحقیقات و انتشارات طور، چاپ پنجم، 1378، 232صفحه.
- بررسى مقایسهاى بین حضرت مهدى(عج) و امام حسین علیهالسلام
کریمى جهرمى، على، یادمان سال عزت و افتخار حسینى، 1381، صفحه.
دسته بندی: ، هیات ، سینه زنی ، شیعه ، انتظار فرج ، shia ، امام حسین(ع)
مطالب مرتبط: چند شبهه در مورد قیام عاشورا و جواب ، شرایط یک قیام مقدس ، زندگی نامه امام نقی (ع) ، محرم 91 ، عاشورا از نگاه مطهر ، آبدارخانه حسینی ، هیات های پسرانه ، تحریفات عاشورا